X

Ulkomaalainen työntekijä tuo mukanaan uudet asiakkaat ja raikkaat ideat

Monet ulkomaalaiset työnhakijat joutuvat perustelemaan työhaastatteluissa muuttoaan Suomeen. Pätevästä cv:stä ja erinomaisista työnhakutaidoista huolimatta he kohtaavat epäilystä työnantajien puolelta. Vanraaj Singh Padhaal ja Martijn Koster kertovat omista kokemuksistaan aloitettuaan työskentelyn suomalaisessa mainostoimistossa.

Huippu-CV:stä huolimatta työn löytäminen haastavaa

Englantilainen Vanraaj Singh Padhaal ja saksalainen Martijn Koster puhuvat mielellään Suomesta ja suomalaisuudesta. Molemmat työskentelevät helsinkiläisessä mainostoimistossa Monami Agencyssa, Padhaal tuottajana ja Koster suunnittelijana. Molemmat ovat tulleet Suomeen rakkauden perässä ja ovat hyvin kiintyneitä maahan ja suomalaiseen kulttuuriin. Työn löytäminen Suomesta ei ole kuitenkaan ollut itsestäänselvyys. Vaikka molempien työkokemus ja cv olivat erittäin päteviä, monet suomalaiset yritykset epäilivät, miten englannin kielellä tulee toimeen suomalaisten asiakasyritysten kanssa. Monet olivat myös epäileväisiä sen suhteen, miksi he hakivat töitä juuri Suomesta.

Monami Agencyn kanssa samoissa tiloissa toimii digimarkkinointiin erikoistunut suunnittelu- ja tuotantotoimisto Solid Angle. Yrityksen toimitusjohtaja Vilppu Simpanen puhuu mielellään ulkomaalaisista työnhakijoista. Solid Angleen tulleista työhakemuksista parhaimmat ovat Simpasen mielestä olleet juurikin ulkomaalaisten.

– Kyse ei ole siitä, etteikö Suomesta löytyisi hyvää osaamista alallamme. Kyse on pikemminkin siitä, ettei osata näyttää omaa osaamistamme. Suomalaisten tulisi oppia olemaan aktiivisempia, vahvempia ja määrätietoisempia työhakemuksissaan, Simpanen korostaa.

Selvää on se, että Suomessa on huippuosaamista ja tietotaitoa useasta alasta. Ongelma on juurikin markkinoinnin ja brändäyksen puute.

Vanraaj Singh Padhaal työskentelee tuottajana Monami Agencyssa.

Vanraaj Singh Padhaal työskentelee tuottajana Monami Agencyssa.

– Yksi ratkaisu tähän olisi rekrytoida uutta ja raikasta osaamista ulkomailta. Uudet työntekijät tuovat muista maista uutta energiaa, uusia ideoita yritykselle ja myös uusia työskentelytapoja, Padhaal korostaa.

Saatavuusharkinta ei ole este rekrytoinnille

Lain mukaan Euroopan talousalueen ulkopuolelta tehtäviä rekrytointeja rajoitetaan niin sanotulla saatavuusharkinnalla. Sen mukaan työnantajan on pystyttävä osoittamaan, ettei vastaavaa työvoimaa ole jo tarjolla. Simpanen suhtautuu tähän muodollisuutena:

– En ole törmännyt tähän kertaakaan. Kaikki rekrytoinnit, huolimatta työnhakijan taustoista, ovat aina tarpeeseen pohjautuvia, joten tällaista pykälää ei tarvitse erikseen pohtia.

Simpasen mielestä pitäisi sen sijaan painottaa juuri sitä, miten Suomesta saataisiin entistä houkuttelevampi ulkomaalaiselle osaamiselle.

– Kansainvälisten asiakkuuksien hallinta vaatii kansainvälistä työympäristöä ja osaamista. Ulkomaisten asiakkuuksien avulla luomme työtä ja hyvinvointia Suomeen ulkomaalaisella pääomalla, Simpanen korostaa.

Yritysyhteistyö luo laajemman osaamisen

Solid Anglen toimitusjohtaja Vilppu Simpanen kokee, että ulkomaalaiset työnhakijat ovat usein taitavampia työnhakijoita.

Solid Anglen toimitusjohtaja Vilppu Simpanen kokee, että ulkomaalaiset työnhakijat ovat usein taitavampia työnhakijoita.

Ulkomaalaiset työntekijät saavat myös suomalaisen yrityksen näkemään, mikä yrityksen toiminnassa toimii ja mikä ei. Mainosmaailmassa suurin asia on tällä hetkellä digitaalisuus. Mainostoimistojen on osattava muuntautua sen myötä, sillä asiakkaatkin osaavat jo vaatia digitaalista osaamista ja ovat valmiita investoimaan siihen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki osaaminen pitäisi tulla samasta toimistosta.

– Ei yhdellä mainostoimistolla tarvitse olla kaikkea osaamista saman katon alla. Yhteistyökumppanit mahdollistavat laajan osaamisen ja asiakaskin hyötyy enemmän, kun toimisto voi tarjota laajaa osaamista yhteistyökumppaneiden kautta, Simpanen toteaa.

Yhteistyökumppanuus tosin vaatii vahvaa luottoa omiin työntekijöihin ja oman työn jälkeen. Silloin yritysten ei tarvitse kilpailla keskenään vaan ne voivat täydentää toisiaan.

Suomeen on helppo muuttaa

Integraatio suomalaiseen yhteiskuntaan oli sekä Padhaalille että Kosterille suhteellisen helppoa. Molempien suomalaiset tyttöystävät ovat olleet tukena, ja suomalainen mentaliteetti ja kesämökkikulttuuri olivatkin jo molemmille tuttuja.

SolidAngle3-200x300

Martijn Koster työskentelee suunnittelijana Monami Agencyssa.

– Suomalaiset haukkuvat turhaan byrokratiaansa. Mielestäni Suomessa asiat hoituvat aina selkeästi ja rauhallisesti, Koster toteaa.

Miehet ovat samaa mieltä siitä, että yrityksen on huolehdittava ulkomaalaisten työntekijöiden integraatiosta ja ensimmäisten päivien härdellistä. Tosin, eihän kukaan muuta toiseen maahan odottaen, että muut järjestävät käytännön asiat puolestaan.

– Mitä avoimempia olemme tervehtimään ulkomaalaisia, sitä enemmän yhteiskunta muuttuu. Ja se muuttuu siten, että uskallamme rekrytoida ulkomaalaisia työntekijöitä. Siten teemme maastamme kansainvälisen ja houkuttelevan, Padhaal korostaa.

 

Teksti: Ida-Maria Bergman
Kuvat: Dora Cheffi-Arab

Miten voisimme houkutella ulkomaalaista osaamista Suomeen? Jatka keskustelua tunnisteella #rohkeasuomi