X

Töiden toivossa maailmalle, yrittäjänä takaisin

Kannattaa uskaltaa. Se on viesti, jota Saija Mahon haluaa levittää ympärilleen. Turusta maailmalle reilu vuosikymmen sitten ponnistanut Mahon kannustaa suomalaisyrittäjiä kansainvälistymään rohkeasti.

Kun Saija Mahon vuonna 2000 mietti tulevaisuutta, se tuntui hänestä synkältä. Hän oli juuri valmistunut markkinointi-instituutista ja työn saanti tuntui olevan kiven takana. Lopulta Mahon sai palkattoman työharjoittelupaikan mainostoimistossa. Päivät koostuivat kahvinkeitosta ja postittamisesta.

– En halunnut jäädä Turkuun kortistoon, vaan päätin lähteä katsomaan, mitä maailmalla tapahtuu.

Mahon hyppäsi lentokoneeseen ja suuntasi Lontooseen ilman tarkkaa päämäärää. Suunnitelmana oli viettää pari kuukautta ulkomailla ja sitten ehkä palata Suomeen.

– Päässä velloi negatiivisia asioita. Minulla ei ollut paikkaa, minne mennä, Mahon muistelee.

– Lopeta vetkuttelu ja ala tehdä, Saija Mahon vinkkaa kansainvälistymistä harkitsevalle yrittäjälle.

– Lopeta vetkuttelu ja ala tehdä, Saija Mahon vinkkaa kansainvälistymistä harkitsevalle yrittäjälle.

Lontoossa Mahon päätyi kolkuttamaan Suomen merimieskirkon ovea, josta löytyikin ensimmäinen majapaikka. Seuraavana päivänä hän hyppäsi bussiin numero 88 ja ajoi Westendin kaupunginosaan. Siellä sijaitsi hotelliryhmittymä, josta Mahon uskoi saavansa töitä.

– Ensimmäinen ajatus helposta duunista oli hotelliala ja sainkin paikan tarjoilijana. Sillä samalla reissulla olen edelleen, 15 vuotta Englannissa asunut Mahon naurahtaa.

Suurkaupunki synnytti yrittäjän

Lontoo imi Saija Mahonin nopeasti sisälleen, kuten hän kuvailee. Pohjoismaalaisuus ja kielitaito alkoivat poikia oman alan töitä.

Mahon pääsi töihin matkatoimistoon, jossa tarvittiin hakukonemarkkinointiosaajaa. Työrooli oli niin uusi, että edes toimistossa ei tiedetty, mitä se sisältäisi.

– Aloin rakentaa yritykselle digimarkkinointitiimiä vuonna 2001. Kukaan ei vielä silloin tehnyt digimarkkinointia, joten jouduin perehtymään aiheeseen oma-aloitteisesti.

Kuusi vuotta sitten Mahon perusti oman verkkomarkkinointiyrityksen, Mahon Digitalin. Yritys työllistää tällä hetkellä 13 henkilöä.

Mahon kertoo, että yrittäjyys kiehtoo häntä, koska se tuo kiinnostavaa sisältöä elämään. Yrittäjyys myös mahdollistaa itsensä elättämisen ja muiden palkkaamisen.

Eniten ylpeyttä Mahonissa herättää, että hänen ei ole tarvinnut vielä kertaakaan pyytää yritystoimintaan ulkopuolista rahoitusta.

– Olemme kasvaneet aina vasta sitten, kun meillä on ollut siihen varaa. Rahoituksen avulla yritys olisi varmaankin isompi, mutta se ei olisi sataprosenttisesti minun yritykseni.

Kansainvälisille markkinoille Suomeen

Kun Mahon Digital alkoi kansainvälistyä, kohdemaa oli ilmiselvä: Suomi.

– Oli mahtavaa laajentaa Suomeen, koska liiketoimintamme tähtää siihen, että täkäläiset yritykset voivat kansainvälistyä, Mahon toteaa.

Lamaantuneesta taloustilanteesta huolimatta Mahon Digital on onnistunut kasvamaan. Yrittäjän päivänä 5.9. juhlittiin 3-vuotissyntymäpäivää. Saija Mahon ei kuitenkaan tuudittaudu siihen, että tilanne olisi huomenna sama kuin tänään.

– Teemme koko ajan töitä, jotta pärjäämme.

Saija Mahonin kolme vinkkiä kansainvälistyvälle yritykselle:

1. Tutki markkinat. Selvitä, millaisia kilpailijoita yritykselläsi on uuden maan markkinoilla. Myykö joku jo jotakin samantyyppistä? Selvitä oma Unique Selling Proposition, ainutlaatuinen myyntiväittämäsi. Kysy, miksi joku ostaisi sinulta, eikä tuolta toiselta.

2. ”Think global but act local”. Web-sivujen ja somen avulla pääset markkinoille, toimistoa ei ole pakko avata. Maassa kuin maassa kannattaa kuitenkin toimia paikallisella kielellä. Yritykselläsi on myös hyvä olla luotettava kontaktihenkilö kohdemaassa.

3. Lopeta vetkuttelu ja ala tehdä, et ole ikinä valmis. Suomalaisyrittäjillä on haaveita, unelmia, tahtoa, energiaa. On yrityksiä, joita voisi viedä maailmalle, mutta niiden yrittäjät eivät tee mitään, koska pelkäävät epäonnistumista. Ulkomaita ajatellaan liian pelottavana asiana. Neuvoni on: Nyt mennään, nyt annetaan palaa!

 

Teksti: Mari Lehtonen, kuvat: Saija Mahon, 123rf.com/Lukas Zmatlik