X

Palkitut opinto-ohjaajat: Yksilöllistyvät opintopolut lisäävät ohjaustarpeita

Nuori ja hänen oman elämänpolun löytyminen ovat opinto-ohjauksen keskiössä vuodesta ja muutoksesta toiseen, toteavat kansallisilla Opopäivillä palkitut opinto-ohjaajat Anssi Martikainen ja Emmi Hannuksela. Ohjauksen ammattilaiset kaipaavat lisäresursseja yksilölliselle ohjaukselle.

Ansioituneille opinto-ohjaajille jaettiin jälleen tunnustusta valtakunnallisilla Opopäivillä. Vuoden opo -tunnustus myönnettiin Viljakkalan Yhtenäiskoulussa Ylöjärvellä työskentelevälle Emmi Hannukselalle ja toisen kerran jaettava Elämäntyö-palkinto Saimaan ammattiopiston opo Anssi Martikaiselle.

Hannukselan oppilaat kuvaavat opoaan innostuneeksi ja avoimeksi, joka lähtee helposti mukaan uusiin ideoihin, jopa niihin hieman hulluilta kuulostaviin.

Emmistä huomaa aidon kiinnostuksen meitä opiskelijoita ja opintojamme ja tulevaisuuttamme kohtaan. Hän on positiivinen ja tsemppaava. Emmi auttaa opiskelijoita kaikessa parhaansa mukaan ja hänen positiivinen asenne heijastuu koulussa myös muihin”, kirjoittavat Hannukselan ohjaamat nuoret suosituksena opostaan.

Myös tunnustuksen jakanut raati kiitteli opouransa alkuvaiheilla olevaa Hannukselaa aktiivisuudesta, positiivisuudesta ja kokeilunhalukkuudesta.

− Hannuksela on tulevaisuuden kyky, joka tekee opinto-ohjaajan perustyötä antaumuksella ja koko sydämellä, kiitteli Suomen Ammattiliittojen Keskusliitto SAK:n järjestöasiantuntija Ahti Ruoppila.

Imatralla työskentelevä Anssi Martikainen on tehnyt pitkän uran opinto-ohjaajana ja ammatillisen koulutuksen kehittäjänä sekä puolestapuhujana. Elämäntyö-palkinnon saanutta Martikaista kuvataan sydämelliseksi ja koko persoonallaan mukaan heittäytyväksi ohjaajaksi, joka välittää aidosti nuoresta.

− Anssi on opinto-ohjauksen elävä legenda! kehui Suomen opinto-ohjaajat ry:n Jukka Vuorinen.

Työn ytimessä nuoren kuunteleminen

Parasta opinto-ohjaajan työssä ovat tietysti nuoret. Sekä kaksi vuotta ohjaustyötä tehnyt Hannuksela että 23 vuoden opon uran tehnyt Martikainen ovat samaa mieltä myös työn haasteista. Yksilöllistyvät opintopolut sekä lukiossa että ammatillisissa oppilaitoksissa antavat nuorille lisää vaihtoehtoja, mutta lisäävät myös ohjauksen tarvetta. Yhdellä opinto-ohjaajalla on yleensä liikaa ohjattavia eikä yksilölliselle ohjaukselle ole tarpeeksi aikaa.

− Tulevaisuuden työelämän uudet ammatit ja niiden ennakointi ovat myös tulevaisuuden haasteita opinto-ohjaajien työssä. Tämä vaatii opoilta jatkuvaa koulutusta ja yhteistyötä työelämän ja eri järjestöjen kanssa, lisää Martikainen.

Jatkuva muutos onkin yksi opinto-ohjaajan työn haasteista.

− Tulevaisuuden osaamisvaatimuksia ei voi kukaan tietää varmasti, mutta vuorovaikutustaidot, luovat ratkaisut sekä kokonaisuuksien hallinta ovat ainakin taitoja, joissa ihminen voittaa robotin, jatkaa Hannuksela.

Molemmat nimeävät yhdeksi ohjaustyön ytimeksi kuuntelemisen taidon.

− Kuuntelemalla oppii tuntemaan nuoren ja tämän tarpeet. Opona on tärkeää tietää, milloin voi puskea ja kannustaa nuorta tekemään kovemmin töitä ja milloin pitää vain kannatella, kuvailee Hannuksela opinto-ohjaajan sensitiivistä työtä.

Samaa kertoo Martikainen. Hän korostaa, että opo saattaa olla nuorelle ainoa kuunteleva aikuinen. Siksi on tärkeää löytää aina aikaa kuunnella.

− Tässä työssä syntyy myös intuitio, että osaa kysyä opiskelijalta oikeat kysymykset, liittyi ne sitten esimerkiksi koulukiusaamiseen tai päihteiden käyttöön. Ne saattavat olla asioita, joihin ei ole kukaan muu osannut kiinnittää huomiota, pohtii Martikainen.

Vuoden opo -tunnustuksen ja Elämäntyö-palkinnon myöntävät vuosittain alan ammattilaisille Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry yhteistyössä Taloudellinen tiedotustoimisto TATin sekä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n kanssa.

 

Kuva: Auri Kohola / TAT