X

Nuoret mukaan kansalliseen talousosaamisen suunnitelmaan

Suomen Pankki ilmoitti tänään käynnistävänsä hankkeen, jolla vahvistetaan suomalaisten talousosaamista. Talous ja nuoret TAT on tehnyt töitä nuorten talousosaamisen eteen ja antaa mielellään panoksen nyt yhteiseen hankkeeseen.

Suomalaisten maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet merkittävästi 2010-luvulla ja erityisesti merkinnät ovat painottuneet melko nuoriin ikäluokkiin. TAT tutki nuorten ja opettajien talousosaamista vuosina 2018–2019. Tutkimuksista selvisi, että nuoret eivät saa koulusta omasta eikä opettajien mielestä riittäviä talousosaamisen valmiuksia. Lisäksi on tiedossa, että Suomessa 28 % nuorista eli vuonna 2016 köyhyys- tai syrjäytymisriskissä. Näiden riskien pienentäminen ja talousosaamisen kehittäminen rakentavat Suomelle parempaa tulevaisuutta.

”TAT on valmis ottamaan vastuuta nuorten ja opettajien talousosaamisen nostamisesta”, sanoo TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä. ”Olemme puhuneet kansallisen talousosaamisen strategian tarpeesta jo muutaman vuoden ajan ja nyt annamme mielellämme kaiken osaamisemme Suomen Pankin koordinoiman hankkeen hyväksi.”

TAT tekee tiiviisti yhteistyötä koulujen kanssa nuorten talousosaamisen kehittämisessä. Viime vuoden aikana TATin palvelut tavoittivat yli 500 000 nuorta eri kouluasteilta. Pelkästään Yrityskylissä vierailee vuosittain 75 % 6.-luokkalaisista ja 60 % 9.-luokkalaisista. Toisen asteen oppilaitosten käyttöön TAT on tuottanut maksuttomia Bisneskurssi-oppimateriaaleja ja noin 13–17-vuotiaille TAT kehitti Taloussankari-mobiilipelin yhdessä Nordean ja Pörssisäätiön kanssa. Nuorten talousosaamisen kehittäminen on yksi TATin strategisista painopisteistä.

Nuorten talousosaamista kehitetään myös kehittämällä opettajien ja opettajaksi opiskelevien talousosaamista. Tätä työtä TAT on tehnyt yhdessä Opetushallituksen, opetusalan järjestöjen, korkeakoulujen sekä opettajaksi opiskelevien kanssa.

Tulevaisuudessa tarvitaan tutkimusta ja yhteistyötä. TAT on mukana muun muassa nuorten talous- ja kuluttajataitoja edistävässä DigiConsumers-hankkeessa. DigiConsumers on monitieteellinen tutkimushanke, jossa etsitään ratkaisuja 13–25-vuotiaiden nuorten talousosaamisen ja kulutustaitojen parantamiseen erityisesti digiympäristöissä. Hankekokonaisuuden tavoitteena on tuottaa välineitä ja teknisiä työkaluja kuluttaja- ja taloustaitojen opettamiseen sekä luoda eettisiä ohjeita nuorille suunnattuun digitaaliseen markkinointiin ja viestintään. Hanke toteutetaan vuosina 2019–2025. Rahoittajana on Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN).

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jenni Järvelä
040 556 7156