X

Näin Suomen talous toimii – vai toimiiko? 

Viikonloppuna Twitterissä roihahti keskustelu siitä, mitä lapsille opetetaan taloudesta. Helsingin Sanomien Lasten uutiset julkaisi kuvan (20.2.2021) otsikolla Näin Suomen talous toimii. Kuvassa Repo käy töissä ja saa palkkaa. Sitä hän maksaa veroja valtion kassaan ja näin voidaan kustantaa kouluja, päiväkoteja ja terveyspalveluita. Kuvasta olivat kuitenkin unohtuneet yritykset. Eduskunta, kunnat ja jopa Euroopan keskuspankki olivat kuvassa. Twitter-keskustelijat ihmettelivät, miksi kuvasta on unohdettu ainoa todellinen valtion tulon lähde. 

Syystäkin. Ilman yrityksiä, ei ole yksityisen sektorin työpaikkoja. Sekä yritykset että yksityisen sektorin työntekijät maksavat veroja. Näillä verotuloilla kustannetaan julkiset palvelut, jotka myös työllistävät suuren joukon ihmisiä. Myös he maksavat palkastaan veroa. Ilman menestyneitä voittoa tuottavia yrityksiä, ei olisi verotuloja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan palveluihin tai palveluja hoitavien henkilöihin palkkoihin.  

Ehkä yritykset jäivät kuvasta pois siksi, että niiden rooli yhteiskunnan ainoana tulonlähteenä on itsestään selvä. Edelleen törmää Suomessakin kuitenkin henkilöihin, jotka eivät ymmärrä yritysten merkitystä terveen talouden sydämenä. Helsingin Sanomien Lasten uutiset lupasi tehdä seuraavaan lehteen oikaisun, jossa yritykset ovat mukana. Mekin teimme kuvasta oman versiomme, jossa yritysten rooli on mukana.  

On tärkeää opettaa lapsille taloutta. Sitä teemme myös me Talous ja nuoret TATissa. Talous ja nuoret TATin tunnetuin palvelu peruskoululaisille on Yrityskylä 6. luokkalaisille. Jo 80 prosenttia 6. luokkalaisista suorittaa oppimiskokonaisuuden, joka vastaa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Ensin koulutamme opettajat kymmenen koulussa käytävän oppitunnin pitämiseen. Oppitunneilla opitaan mitä on talous, mistä raha tulee, mikä on yksityisen ja julkisen palvelun ero ja mistä palkka koostuu. Lisäksi opitaan yrittäjyydestä, oman talouden hallinnasta ja työelämätaidoista. Opittua syvennetään elämyksellisellä ja pelillistetyllä päivällä pienoisyhteiskunta Yrityskylässä, missä lapset omissa työrooleissaan pyörittävät yhteiskuntaa.  

9.-luokkalaisten Yrityskylässä nuoret oppivat mitä yritykseltä edellytetään menestyäkseen globaalissa toimintaympäristössä. Nuorten tehtävänä on investoida, myydä, pitää huolta yrityksen maineesta ja seurata menestystä. Jokainen yksittäinen ratkaisu näkyy suoraan viivan alla. Kansainvälisten markkinoiden avautuessa yrityksen toimintaan vaikuttaa niin öljyn hinnan nousu kuin kauppasodat. 

Emme saa myöskään unohtaa, että yrityksissä tehtävä innovaatiotyö ja siellä luotavat keksinnöt vievät niin yritystä kuin yhteiskuntaakin eteenpäin. Tästä hyvänä esimerkkinä on niin nuorille kuin meille muillekin nähtävissä konkreettinen esimerkki koronrokotteissa ja niiden kehityksessä. Uusilla innovaatioilla saadaan aikaan jälleen uusia verotuloja eri reittejä pitkin.  

Lisäksi taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä opitaan TATin Leikitään taloutta, Taloussankari, Bisneskurssit, Kesäyrittäjä ja Duunikoutsi -palvelujen kautta. Oman talouden hallinta ja hyvät työelämätaidot ennustavat nuorelle parempaa hyvinvointia. Se aina myös lisää koko yhteiskunnan hyvinvointia.  

 

Bloggaaja

Jenni Järvelä

Toimitusjohtaja, Talous ja nuoret TAT

@JenniJarvela