X

Koulun kehittämistä ja nuorten rohkaisua

Toimelias, ratkaisukeskeinen ja ajassa kiinni oleva. Näin kuvailee itseään Vuoden 2019 opo, Tiina Uuttu. Hän on ahkera kouluyhteisön kehittäjä, jolla on vuosien kokemus opinto-ohjauksesta, muttei taatusti kahta samanlaista vuotta takanaan.

Tietopankista mielikuvien korjaajaksi

Vuodesta 1997 lähtien opinto-ohjaajana työskennellyt Tiina Uuttu palkittiin Opopäivillä Turussa Vuoden 2019 opo -tittelillä. Uuttu on toiminut viimeiset 15 vuotta Kosken Tl kunnassa opinto-ohjaajana Kosken seudun yläasteella ja Kosken lukiossa. Hänen uransa aikana moni asia on muuttunut.

”Ensimmäinen työtehtäväni on ollut opiskella tuuman paksuinen opiskeluopas, jossa kerrottiin eri opintomahdollisuuksista. Näistä katalogeista etsittiin oppilaille tulevaisuuden vaihtoehtoja ja opon tehtävänä oli toimia tietopankkina”, Uuttu naurahtaa.

”Nykyään opo on enemmänkin mielikuvien korjaaja ja asioiden sanoittaja. Nuorille pitää sanoa ääneen, että jokaisella on ihan omanlaisensa polku, eikä suuntaa valita sen mukaan, mihin kaveri menee”, Uuttu kertoo.

Kolmijakoinen tehtävänkuva

Vuoden opolla on selkeä näky siitä, mistä opinto-ohjaajan työnkuva tänä päivänä koostuu. Uuttu ajattelee, että opon tehtävät jakautuvat kolmeen yhtä tärkeään osaan: oppilas- ja opiskelijatyöhön, koulun sisäiseen yhteistyöhön ja kehittämistyöhön sekä yhteistyöhön ympäröivän yhteisön kanssa. Kehittäminen on Uutulla erityisen lähellä sydäntä, minkä huomaa myös hänen aikaansaannoksistaan.

”Meillä on Kosken seudun lukiossa käytössä esimerkiksi päivä lukiolaisena -konsepti, jossa yläkoululaiset pääsevät oikeasti päiväksi kokeilemaan, millaista lukiossa on. Kokeilu auttaa erityisesti heitä, jotka pohtivat pärjäisivätkö lukiossa. Yläkoulun puolella taas hyödynnän tukioppilaita vertaisohjaukseen, esimerkiksi valinnaisaineista kuulee mieluummin toisilta oppilailta kuin joltain aikuiselta”, Uuttu luettelee.

Kouluympäristössä jokaisella on mahdollisuus ja velvollisuus kehittää yhteisöä.

”Haluan tarttua epäkohtiin ja ratkaista asiat jouhevasti niin, että sekä koulun työntekijät että oppilaat hyötyvät ratkaisusta.”

Yksi asia tuntuu olevan opinto-ohjauksen kentässä suosikkiaihe, kun puhutaan kokonaisuuden kehittämisestä.

”Ohjattavien opiskelijoiden määrälle pitäisi ehdottomasti asettaa yläraja. Minullakin voidaan laskea olevan yli 400 ohjattavaa, mikä tarkoittaa sitä, että henkilökohtaiseen ohjaukseen jää liian vähän aikaa. Mikäli ohjattavia olisi vähemmän, opo pystyisi keskittymään myös opiskelutekniikan kehittämiseen ja oppimisen ohjaamiseen. Oppimaan oppimisen taito pitäisi oppia koulussa.”

Rohkaisua nuorille

Tiina Uuttu on huolissaan nuorille kasaantuvista paineista. Päätöksiä tulevaisuudesta pitäisi tehdä aina vain aikaisemmin ja mielikuvat päätösten lopullisuudesta ovat ohittaneet todellisuudentajun.

”Haluan esittää kritiikkiä medialle mustavalkoisesta uutisoinnista. Ohjaamani nuoret ovat silminnähden ahdistuneet, kun olemme katsoneet yhdessä jotain uutisklippejä vaikkapa pääsykoeuudistuksesta. Nuoret tarvitsevat rohkaisua, kannustamista ja mielikuvien oikomista, eivät pelottelua”, vuoden 2019 opo sanoo painokkaasti.

Mitä sitten tulevaisuuttaan pohtivan nuoren pitäisi ajatella? Tähän Tiina Uutulla on kolme vinkkiä.

  1. Huojenna mielesi. Et ole tekemässä loppuelämääsi lukitsevaa päätöstä.
  2. Elämässä ei voi suunnitella kaikkea. Anna tilaa myös sattumalle ja intuitiolle.
  3. Jos sinulla ei ole vielä selvillä, mitä oikein haluaisit tehdä seuraavaksi, ei huolta. Vielä ehtii selvitellä. Kysy apua opolta ja etsi netistä tietoa eri vaihtoehdoista.

Vuoden opo -tunnustuksen myöntää vuosittain alan ammattilaisille Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry yhteistyössä Talous ja nuoret TATin sekä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n kanssa.