X

Kiertuerekka auttaa lukiolaisia tulevaisuuden valinnoissa

Aicha ManaiSuomalainen koulutusjärjestelmä on vahva ja tasa-arvoinen. Koulujärjestelmämme pärjää edelleen kansainvälisissä vertailuissa, ja Suomi tunnetaankin maailmalla suoranaisena koulutuksen Mekkana.

Menestyksestä huolimatta meidän on myönnettävä, että nykyisen lukion opetussuunnitelman aika on auttamatta ohi. Edellisillä uudistuskierroksilla on tehty vain pieniä korjauksia 30 vuotta sitten laadittuun suunnitelmaan. Maailma ja työelämä ovat 30 vuodessa muuttuneet tyystin, miksi siis lukiota ei ole uudistettu?

Reformaatiolle on kipeä tarve, sillä lukiot ovat jääneet koulutuksen kehittämisessä taka-alalle jo vuosia. Erityisesti työelämäyhteistyö lukioissa on lähes olematonta. Muutosta kaipaavat opetussuunnitelman lisäksi myös ylioppilastutkinto ja koeviikko.

Muutostarpeisiin on onneksi vihdoin herätty. Opetus- ja kulttuuriministeriö ajaa uutta lukion tuntijakoa vuodelle 2016. Ylioppilastutkintolautakunta puolestaan aloittaa sähköiset ylioppilaskirjoitukset asteittain samana vuonna. Lisäksi seuraavalla Euroopan rakennerahastokaudella kehitetään lukioon soveltuvia työelämän ja lukion yhteistyön malleja.

Uudistusta kaipaavat paitsi lukiolaiset itse, myös heidän opettajansa. TATin teettämästä Kun koulu loppuu -tutkimuksesta selviää, että yli puolet lukiolaisista kaipaa lisää työelämään liittyvää tietoa ja opetusta. 63 prosenttia vastaajista totesi, että nykyisellään työelämään liittyviä taitoja käsitellään koulussa melko vähän tai ei lainkaan. Työelämätiedon puute vaikuttaa myös siihen, että 20 prosenttia lukiolaisista aikoo pitää lakkiaisten jälkeen välivuoden. Lisäksi nuoret kaipaavat enemmän ohjausta ja itsetuntemuksen vahvistusta. Myös opettajat toivovat koulutukseen enemmän käytännön harjoittelua ja yhteyksiä elinkeinoelämään.

TATin elokuussa käynnistynyt Kun koulu loppuu -kiertue koettaa omalta osaltaan vastata lukion muutospaineisiin. TAT yhteistyökumppaneineen pyrkii kiertueen turvin puhaltamaan uusia tuulia lukion käytäville ja tuomaan työelämää lähemmäs nuoria.

Jo kiertueen alkuvaiheessa voin ilolla todeta, että olemme oikeilla jäljillä. Palautteet ovat olleet positiivisia niin nuorilta kuin opettajiltakin. Tässä muutamia poimintoja:

”Tapahtuma antoi itsevarmuutta kokeilla uutta ja tuntematonta.”
”Autoitte saamaan ajatukset kasaan jatko-opintojen suhteen!”
”Sain motivaatiota, inspiraatiota ja halua seurata omia unelmiani.”
”Kiertue antoi mahtavia esimerkkejä siitä, mitä tulevaisuudessa voisi tehdä.”

Toiminnallinen Kun koulu loppuu -rekka kiertää 15 viikon ajan Suomen lukioita tarjoamassa tietoa abiturienttien koulutus- ja uravalintojen tueksi. Muutamassa kuukaudessa ei vielä maailmaa muuteta. Kiertue antaa kuitenkin rohkaisevan esimerkin siitä, miten työelämän ei tarvitse olla lukiossa suuri tuntematon.

Aicha Manai

Nuorisolähettiläs, TAT

Kirjoittaja on humanistin sielulla varustettu kauppatieteiden maisteri, jolle nuorten asiat ja koulumaailma ovat sydämen asioita. Vapaa-aika kuluu ystävien, perheen, jalkapallon ja hyvän ruoan parissa.